BuiltWithNOF
Media 4

Vervolg kranten mbt de wereldreis.

(docu 0120 en 0121) Bericht van de commandant van Hr.Ms. Karel Doorman naar aanleiding van de dodelijke steekpartij in Sydney.

 

28-9-1960.

(docu 0174) Ontvangen van Folkert Vrieswijk.

(docu 0122)

(docu 0123)

(docu 0124)

(docu 0125)

(docu 0126)

5-12-1960.

(docu 0175) Ontvangen van Folkert Vrieswijk.

(docu 0127)

(docu 0140) Ontvangen van Fred van Tuijl)

21-12-1960.

(docu 0176) Ontvangen van Folkert Vrieswijk.

(docu 0128) De Marinierskapel verwelkomde de “Doorman” toen het schip de Waterweg binnenvoer.

 

(Van een onzer verslagevers)

       Zelden zal het Wilhelmus twaalfhonderd Nederlandse marinemannen zo prettig in de oren hebben geklonken als vanochtend. Want toen ons statige volkslied omstreeks half twaalf door de op het uiterste puntje van het vasteland opgestelde Marinierskapel over de monding van de Nieuwe Waterweg werd geblazen, betekende dat het eerste deel van het officiële welkom, dat Nederland bereidde aan Hr. Ms. Vliegkampschip "Karel Doorman", het vlaggeschip van smaldeel vijf, dat na een reis van bijna zeven maanden, waarin 47.700 zeemijlen werden afgelegd en vier werelddelen werden bezocht, vandaag weer thuis is gevaren.

       Zeven maanden, waarin het schip behalve Nieuw-Guinea en Australië een aantal havens in Afrika en Zuid-Amerika heeft aangedaan, waarin niet minder dan achtmaal van tenue is gewisseld door de bemanning.

       “De reis is voortreffelijk verlopen en de gezondheid van de bemanning,ook in de zeer warme streken, is uitstekend geweest”, vertelde commandeur A.P. Ferwerda tijdens een persconferentie aan boord van het schip tussen Hoek van Holland en Rotterdam.

     “Wij hebben vrijwel alle oefeningen gedaan, die met dit smaldeel mogelijk zijn,” aldus de commandeur, die opmerkte voor wat het vlagvertoon betreft, zeer tevreden te zijn. Terwijl de beide jagers die deze reis hebben meegemaakt, de Limburg en de Groningen, opstoomden naar Nieuwediep, vertelde commandeur Ferwerda verder dat er gedurende de reis zeer veel gevlogen was door de aan boord van de "Karel Doorman" gestationeerde squadrons. In totaal werden 2300 vlieguren gemaakt en werden aan boord van het vliegkampschip 1493 landingen uitgevoerd. Er deden zich tijdens deze enorme vliegactiviteit geen ongelukken voor, waarbij bemanningsleden persoonlijk letsel opdeden.

     Weliswaar werden twee toestellen verspeeld, een Seahawk bij Australië en een Avenger bij Valparaiso, maar hoewel dat laatste ongeluk op vijf mijl afstand van het schip plaats had, konden de vier bemanningsleden door een helikopter aan boord worden genomen.

     Hr.Ms. “Karel Doorman” zal tot ongeveer 1 april bij Wilton Fijenoord in Rotterdam in onderhoud gaan, de bemanning van het gehele smaldeel krijgt een verlof van 28 dagen.

 

Terug naar index wereldreis

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [3e Westreis 1959 (1)] ["Fairwind VI" 1961] [Aruba krant 1] [4e Westreis 1962] [Vlootdagen R'dam] ['Pilot light' 1965] ["Perfect Play"] [HAVENS] [Curacao 1] [Curacao 7] [Hamburg] [Gibraltar 1] [Fort de France 1] [San Juan 1] [Brest] [Noorwegen] [Greenock 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Santa Cruz 1] [Istanbul 1] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]