BuiltWithNOF

 

 

Op deze pagina foto’s van de Doorman voor 1955, ontvangen van Martin Clement.

(foto 4337) De Doorman met aangetreden bemanning ivm ceremoniele meerrol, voor de Firth of Forth brug nabij Rosyth. De grote vraag kan de radarantennemast onder de brug door. De commandant neemt geen risico en stuurt enkele bemanningsleden de mast in als ‘hoogte uitkijk’.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4337a) Detail uit vorige foto. Bij nummer 1 een onderofficier die een blik werpt in de richting van de Forth brug. Bij 2 klimt nog een bamanningslid omhoog. Wat bleek de Doorman paste mooi onder de brug en voer naar de ankerplaats achter de brug.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4348) Een Firefly maakt zich gereed voor de landing. De deklandingshaak hangt al naar beneden.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4346) Een Firefly in de ‘final’ achter het vliegkampschip.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4351) Een Firefly in een scheve landing, maar het kwam nog goed.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4349) Een Firefly ter hoogte van de remkabels. We zien dat dit een detailfoto is van de opname hierboven.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4352) Een Firefly heeft een landingskabel te pakken en wordt afgeremd.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4350) Een eenzame batsman aan bakboord achter van het vliegdek.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 4353) Martin Clement poserend voor de Firefly 45 op het vliegdek van de Karel Doorman.
Foto ontvangen van Martin Clement via Jaap de Moor.

(foto 5627) De Doorman afgemeerd en gepavoiseerd. Wie weet welke haven dit was.
Foto Nationaal Archief.

(foto 5629) Uitvoering door de Marinierskapel op het vliegdek. Wie weet bij welke gelegenheid dit was.
Foto Nationaal Archief.

(foto 5631) De plaatsen van de snellen sloepen aan SB. Deze postie(s) zijn na de grote verbouwing gehandhaafd. Alleen de zichtbare ‘bakspier’ is toen gemoderniseerd. Ook de bordessen voor de mitrailleurs zijn toen aangepast.
Foto Nationaal Archief.

 

Naar deel 7.

 

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [Vliegkampschip 1948] [Bezoek HM en ZKH 1954] [Scheepsfoto's 1] [Scheepsfoto's 7] [Varen en vliegen tekst] [Foto's Varen en vliegen] [Bemanning 1948-1955] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]