BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 19 februari 1968 was het voor het gehele smaldeel anker op. De BDZ bracht per helikopter een bezoek aan De Zeven Provinciën.
Aanvang van de onderzeebootbestrijdingsoefeningen.

Zeewacht van maandag 19 februari 1968 ten anker ZW van Maspalomas.

HW 00.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. 00.45 Hijsen schouw 2.

DW 04.00 uur. 05.00 Hijsen SB achter statietrap. 05.30 Ankerrol op post. 05.42 Electrisch (slecht leesbaar) vaargereed, 1 stuurmachine defect. 05.45 Vangen aan met indraaien anker. 06.00 Bepalen zeewacht. 06.15 Helicopterrol. 06.20 MK stoomklaar, 4 ketels, 1 stuurmachine. 06.30 BOZ rol op post, voeren log uit, gaan anker op. 07.00 Overal. 07.15 Beide stuurmachines bij. 07.25 Ontsteken “Houdt vrij van mij” lichten. 07.40 Aanvangen olieladen uit Hr.Ms. Poolster. Bepalen koers 170 ZW met vaart 12.

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 09.50 Aftrap BOZ rol, los van Hr.Ms. Poolster. Geladen 868 kgt stookolie en 90 m3 water. 10.00-11.00 BDZ maakt vlucht met S2A. 11.15 BDZ van boord per SH34J naar Hr.Ms. Zeven Provinciën. Halen commando vlag BDZ neer, hijsen commando vlag CSML 5.

(foto 3424) Op deze foto van links naar rechts de commandant van de Doorman ktz B. Veldkamp, de BDZ vadm H.M. van den Wall Bake en de smaldeel commandant de sbn A. van der Moer. Geheel rechts een kltz mogelijk hoofd vliegdienst of de eerste officier van de Doorman.

 

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 13.00 Aanvang casex B5 serial 1921. Oorlogswacht artillerie op post. 13.25 Stomen fanfare ….(slecht leesbaar)

PV 16.00 uur. Stomen met variërende koersen en vaarten op basiskoers 290 ivm uitvoering oefening casex B5, fanfare uit. Oorlogswacht artillerie op post. 16.30 Stomen met variërende koersen en vaarten op basiskoers 208. 16.30-17.30 Artillerie alarm. 18.59 Stomen met variërende koersen vaarten op basiskoers 085. 19.00-19.30 Artillerie alarm.

EW 20.00 uur. Vervolgen met variërende koersen en vaarten op basiskoers 075 ivm casex B5. 22.30 Einde casex B5. 23.00 Aftrap vliegrol. Poorten boven G dek geopend ? (slecht leesbaar). Stomen de fanfare in, formeren op met Hr.Ms. Poolster in formatie 1, double standaard distancia. Hr.Ms. Poolster guide en station 1, Hr.Ms. Limburg in sector scherm. Heffen verduistering op. 23.00 Voeren EOV oefening uit volgens radar stilte diagram.

(foto 4931) Hr.Ms. Limburg.

 

Op dinsdag 20 februari 1968 aankomst van De Zeven Provinciën, Noord-Brabant, Zeeland en Potvis in de haven van Las Palmas.

Zeewacht van dinsdag 20 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 01.30 Beëindigen EOV oefening, radar continue bij. Stomen in formatie a.v.

DW 04.00 uur. Stomen in formatie met Hr.Ms. Poolster en Limburg a.v. 06.00 Krijgen zicht van wal: radiomast Gran Canaria i.p. 050 ZW  Morro de Colchas i.p. 079 ZW. 06.15 Vliegrol op post. 07.20 Vliegen twee SH34J (Sikorsky S-58) af.

VM 08.00 uur. 11.30 Commandant per S2A van boord.

AM 12.00 uur. 14.30 Commandant terug aan boord. 16.00 Parade commandant.

PV 16.00 uur. 19.15 Beëindiging vliegoperaties ivm geringe windkracht. Stomen in verband met Hr.Ms. Limburg. 19.50 Aftrap vliegrol. 16.00 Parade commandant. D.C.J. Bakker, ltz 1.

EW 20.00 uur. Stomen met Hr.Ms. Limburg in formatie 1, standaard distance.20.25 Krijgen zicht van Lt.H. Morro de Colchas i.p. 049 op 25 mijl afstand. 21.40 Ankerrol op, komen in formatie met Hr.Ms. Limburg ten anker, voeren log in bij a.l. 1142.8. Echolood bij. 22.10 Vallen anker. Ontsteken lage ankerlichten, doven navigatie verlichting. 22.15 Liggen voor anker voor BB anker. SB anker klaar om te vallen, 10 stukken op het water (doorgehaald op de bak) in 15 mtr. water. Bepalen lichte zeewacht voor dek. 22.20 Ankerrol bedankt.

(foto 4797) De vuurtoren van Maspalomas.

 

Zeewacht van woensdag 21 februari 1968 ten anker ten ZW van Maspalomas.

HW 00.00 uur. Liggen ten anker a.v. Verlichte zeewacht voor dek.

DW 04.00 uur. Liggen ten anker a.v. 06.45 Stuurmachines bij, vangen aan met stoom formeren? (slecht leesbaar). 07.15 Meerrol op post. 07.25 Vangen aan met indraaien anker. 07.30 MK 4 ketels stoomklaar. 07.58 Gelicht anker, ankerbal neer.

VM 08.00 uur. Stomen met koers en vaart a.v. 08.08 Beide ankers bezorgd, ankerrol bedankt. 09.00 Verliezen Punto Taozo uit zicht i.p. 032 b.a.l. 1151.4 en Maspalomas i.p. 055. 10.30 Vliegrol. Poorten gesloten met vlinderkleppen.

(foto 7571) Kaart van Gran Canaria met de posities van Maspalomas en Punto Taozo.

 

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v.

PV 16.00 uur.  Vervolgen koers en vaart a.v. 16.05-16.30 Oefening “Man over boord”. 19.21 Beëindigen nachtvlieg operaties ivm gebrek aan wind. Stomen in verband met Hr.Ms. Limburg.

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 20.20 Atrap vliegrol. 20.40 Ankerrol op post, doven hoge volglicht. 20.50 Voeren log in bij a.l. 1281.6. 20.53 Beide ankers klaar om te vallen, MK klaar om te manoeuvreren. 21.00 Vallen anker, komen met Hr.Ms. Limburg in formatie ten anker, doven navigatie verlichting, ontsteken lage ankerlichten. 21.05 Liggen ten anker in positie als nevenstaand ( 27-43-3N en 15-37.6W ten ZW van Maspalomas, tussen Morro de Colchas en Punto Taozo), voor 10 stukken op de bak, voor BB anker in 18 mtr. water. Echolood bij. 21.06 Echolood af. 21.15 MK 1 uur notice. Bepalen lichte zeewacht voor dek, sluittoestand X.
 

Zeewacht van donderdag 22 februari 1968 ten anker ZW van Maspalomas.

HW 00.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. Verlichte zeewacht voor dek.

DW 04.00 uur. Liggen ten anker a.v. 05.35 Twee stuurmachines bij,  MK vangt aan met tornen. 06.00 Ankerrol op post. 06.10 Vangen aan met indraaien. 06.45 Gelicht anker, sluittoestand Y. Gaan gelijktijdig anker op met Hr.Ms. Limburg en Poolster. Bepalen formatie 2, dubbele standaard afstand; voor Poolster die tevens guide is, Limburg sector scherm 3GH5. 07.30 Aanvang serie 2201, voeren eig. …(slecht leesbaar) plan 17S uit.

Een andere taak voor de elektromonteur was het bedienen van de lieren bij afmeren en ook de ankerlier op de bak voor het indraaien van het anker. Bij het anker ophalen werd deze meteen schoon gespoten om vervuiling van het spil en de kettingbak te voorkomen.l

(foto 0832) De ankerlier en spillen op de bak. Op de achtergrond twee elektromonteurs achter bedieningspaneel.

(foto 0833) Het door middel van een brandslang schoonspuiten van de ankerketting en kluisgat.

 

VM 08.00 uur. Vervolgen met koersen en vaarten op zig-zag schema 17S. 08.30 Einde serie 2201. 10.30 Vliegrol op post.

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Verder g.b.

PV 16.00 uur. Bepalen koers 270 en vervolgen koers en vaart. 19.12 Krijgen zicht van Lt Morro de Colchas in peiling 020 NW en log stand 1384.3

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v.20.22 doven toplichten, ontsteken “Beperkt manoeuvreer” lichten, dimmen navigatie verlichting tot 25%. 21.30 Heffen “Lighting measure green” op. 23.00 tot 23.40 doven toplichten, ontsteken “Beperkt manoeuvreer” lichten, dimmen navigatie verlichting tot 25%. 23.45 Heffen verduistering op. 23.53 Aftrap vliegrol.
 

Op vrijdag 23 februari 1968 aankomst van de Doorman, Poolster, Limburg en Dolfijn in de haven van Santa Cruz. Er was echter geen kade/pier plaats voor de Limburg. De Doorman meerde af en voor de Doorman lag de Poolster, naast de Poolster de Limburg en naast de Limburg de Dolfijn.

Zeewacht van vrijdag 23 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Bepalen koers 318 ZW. 03.20 Verliezen zicht van Lt Maspalomas i.p. 092 ZW bij log stand 1457.3

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Beperkte passage over vliegdek (wind NNE, 7). 0500 Krijgen zicht van Punta de Abona 322 ZW en van …(slecht leesbaar) Lapuno i.p. 355 ZW met radarafstand tot Cabo Descojonado van 22’. 08.00 Voeren in formatie 1 sequence Hr.Ms. Karel Doorman, Hr.Ms. Poolster, Hr.Ms. Limburg en Hr.Ms. Dolfijn.

(foto 4801) Vuurtoren van Punta de Abona.

 

(foto 4798) Cabo Descojonado.

 

VM 08.00 uur. Koers en vaart a.v. 08.15 Meerrol en saluutbatterij op post. MK klaar om te manoeuvreren. Treffen maatregelen voor het binnenlopen op de haven. 08.33 Voeren log in b.a.l. 1499.3. 08.45 Geven nationaal saluut van 21 schoten aan de vlag van het Spaanse Koninkrijk. 08.49 Nemen loods aan boord. 09.03 Nemen 1 sleepboot aan over BB voor en 1 sleepboot over SB achter. 09.12 Strijken snelle motorboten. 09.15 Presenteren BB anker. Steken tot 7 stukken op de bak. 09.18 Geven voortros af. 09.35 geven achtertros af. 09.38 Geven voor- en achterspring af. 09.45 Beide sleepboten bedankt, aftrap meerrol. MK op 8 uur notice. 10.15 Bepalen reewacht, sluittoestand X. Liggen gemeerd over SB zijde cf nevenstaande schets.

(foto 5249) Saluutbatterij op post voor het afgeven van 21 saluutschoten voor de Spaanse vlag.

(foto 2230) Hr.Ms. Poolster gaat over SB afmeren in de haven van Santa Cruz en voor Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 2809) De Doorman over SB afgemeerd aan de pier/kade in de haven van Santa Cruz. Bij de boeg van de Doorman zien we de Poolster afgemeerd over SB met daarnaast de Limburg. De Dolfijn naast de jager is vanaf dit punt niet zichtbaar.

(foto 2808) Nogmals een opname van de afgemeerde Poolster en Limburg voor de Karel Doorman.

 

Reewacht van vrijdag 23 februari 1968 te Santa Cruz (Tenerife).

Liggen gemeerd a.v. 10.15 Ontvangen Consul der Nederlanden aan boord, geven eerbewijzen. 10.50 CSML 5 met Consul van boord voor het afleggen van officiële bezoeken aan verschillende autoriteiten. 13.00 Ontvangen tegenbezoeken van deze autoriteiten, geven eerbewijzen. 16.00-18.—Schip open voor bezoek. 19.00-21.00 Ontvangst voor officiële genodigden.

HW en DW van zaterdag 24 februari 1968. g.b.

(foto 3645) En wederom een carnavals feestje voor de bemanning, nu in Santa Cruz.

 

Reewacht van zaterdag 24 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. 11.00 Inspectie door hoofden van dienst. 11.45 Vastwerken. 12.00 Geven gelegenheid tot passagieren. 16.00-18.00 Schip open voor bezoek.

HW en DW van zondag 25 februari 1968. g.b. 

 

Reewacht van zondag 25 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. 09.30 Aanvang kerkdiensten. 10.45 Geven gelegenheid tot passagieren. 14.00-16.30 Ontvangst door commandant smaldeel 5 van autoriteiten aan boord.

HW en DW van maandag 26 februari 1968. g.b.

(foto 0711) Zicht op Santa Cruz vanaf het vliegdek.

(foto 6662) Vanaf de Doorman naar de stad via het wandel gedeelte van de pier.

(foto 6711) Overzicht van de haven van Santa Cruz jaren later dan 1968. De pier is nu een aanleg plaats voor vele cruiseschepen.

 

Reewacht van maandag 26 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. Verder g.b.

HW en DW van dinsdag 27 februari 1968. g.g.

 

Reewacht van dinsdag 27 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. 08.30-12.00 Helicopterrol op post. Verder g.b.

HW en DW van woensdag 28 februari 1968. g.b.

(foto 2158) Een Sikorsky helikopter verlaat het vliegdek van de Doorman in de haven van Santa Cruz.

 

Reewacht van woensdag 28 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. Maken door aanplakken bekend dat het schip op donderdag 29 februari 1968 te 10.00 uur naar zee vertrekt. Op AM en PV hijsen schouw 1 en 2.

HW en DW van donderdag 29 februari 1968. g.b.

 

Op donderdag 29 februari 1968 was er het ontmeren in Santa Cruz en koerste men naar zee voor een rendez-vous met de smaldeelschepen die reeds eerder zee hadden gekozen vanuit Las Palmas. Omstreeks 12.00 uur was het smaldeel weer compleet. Hierna werd het smaldeel opgedeeld in vier rotten.
Rot 1, bestaande uit Karel Doorman en Zeeland (Gibraltar):
Rot 2, bestaande uit de Poolster (Ceuta):
Rot 3, bestaande uit De Zeven Provinciën, Limburg en Noord-Brabant (Cadiz);
Rot 4, bestaande uit Potvis en Dolfijn (La Coruna).

Reewacht van donderdag 29 februari 1968 te Santa Cruz.

Liggen gemeerd a.v. Vangen aan met wegnemen dubbelingen en bochten bij handzaam weer. Hijsen schouwen en statietrappen. 09.15 Ontvangen Consul der Nederlanden. 09.45 Meerrol op post, sluittoestand Y. Consul van boord. 10.15 Ontmeren, hijsen snelle motorsloepen. 10.30 Aftrap meerrol, bepalen zeewacht.

 

Zeewacht van donderdag 29 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

VM 10.30 uur. Stomen met variërende koersen en vaarten uit de haven van Santa Cruz. 12.00 positie nabij Punta de Abona en zicht op Pico de Teide.

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. g.b.

PV 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 18.00 Varen in verband met Hr.Ms. Noord-Brabant.

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v.

(foto 3222) Twee onderzeebootjagers gezien vanaf de Doorman met op de achtergrond de Pico del Teide op Tenerife.

(foto 4799) Pico del Teide met de besneeuwde top.

(foto 6736) Nogmaals de twee onderzeebootjagers en de Pico del Teide op Tenerife.

 

 

Op vrijdag 1 maart 1968 verlaten beide onderzeeboten Potvis en Dolfijn het verband om al vast op te stomen naar het oefengebied voor maandag 4 maart 1968.

Zeewacht van vrijdag 1 maart 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. in formatie Hr.Ms. Noord-Brabant, vliegrol. 00.06 Aftrap vliegrol. 02.25 Krijgen zicht van Lt.H. Punta Sardina in peiling 040 zw. 02.37 Verliezen zicht van Lt.H. Pt. Sardina in peiling 040 zw. 03.58 Krijgen zicht van Lt.H. Morro de Colchas in peiling 090 zw.

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. in formatie Hr.Ms. Noord-Brabant. 07.15 Voeren Fanfare uit op long stay. 07.30 Aanvang zig-zag plan 19S.

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 08.50 Voeren fanfare in. 08.45 Einde zig-zag plan 19S. 09.30-10.30 Voeren zig-zag plan uit behorende bij M25/NEDCAGREX. 10.30 Vliegrol op post.

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 15.00 Parade commandant.

PV 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 19.15 Varen in formatie met Hr.Ms. Zeeland.

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Stomen in verband met Hr.Ms. Zeeland als volgjager.

(foto 4806) De vuurtoren van Punta Sardina.

 

Zeewacht van zaterdag 2 maart 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 00.05 Aftrap vliegrol. Heffen verduistering op. 01.00 Nemen Hr.Ms. Zeven Provinciën en Poolster in formatie 40, axis noord jagdiv 3 in sector scherm. Krijgen zicht van Lt.H. Morro de Colchas in peiling 063 zw. 03.42 Krijgen zicht van Lt.H. Punta Arinaga in peiling 000 zw. 03.57 Krijgen zicht van Lt.H. La Isleta in peiling 351 zw.

(foto 7577) De vuurtoren van Faro de Punta Arinaga.

 

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Varen in formatie a.v. 04.40 Verliezen zicht van Morro de Colchas i.p. 308. 06.30 Helicopterrol op post. 07.30 Heffen formatie op, helicopter operatie cf vliegprogramma. Zaterdagse dienst cf orderboek commandant.

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 09.00 Aftrap helicopterrol. 10.30 Inspectie commandant. 11.45 Parade commandant.

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 12.42 Komen in formatie 1 met Hr.Ms. Zeven Provinciën en Poolster, Hr.Ms. Karel Doorman station 2.

PV 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart. Varen in formatie met Hr.Ms. Zeven Provinciën (o.t.c.) en Hr.Ms. Poolster. Zaterdagse dienst cf orderboek commandant.

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. In formatie a.v. 20.20 Verliezen zicht van de wal Punta Delgada 177 NW bij aanwijzing log 2150.7. Zaterdagse dienst.

(foto 4802) Vuurtoren van Punta Delgado.

 

Zeewacht van zondag 3 maart 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. in formatie a.v.

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. in formatie a.v. Zondagse dienst cf orderboek commandant. Verbeteren gegist bestek dmv ochtendschemeringbestek.

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart in formatie a.v. Zondagse dienst cf orderboek commandant.

AM 12.00 uur. Als VM

PV 16.00 uur. Als VM

EW 20.00 uur. Als VM
 

 

Naar deel 4.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]