BuiltWithNOF

 

 

Zeewacht van woensdag 13 maart 1968 in de Atlantische Oceaan – Golf van Biscaje.

HW 00.00 uur.  Vervolgen koers en vaart a.v. MK 2 ketels. 01.30 Verliezen zicht van Cabo Villano in peiling 181 ZW en Islas Sisargon in peiling 130 ZW bij log aanwijzing 3676.5. 02.50 MK 4 ketels.

(foto 4816) Faro Villano.

(foto 4817) Islas Sisargas.

 

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. MK 4 ketels. Stomen JAGDIV 3 in formatie cf ‘Light Steaming’. 06.00 Heffen passage verbod over vliegdek op. 07.00 Vliegrol. 07.30 BOZ rol op post, voeren voorgeschreven maatregelen uit. 07.50 Nemen Hr.Ms. Limburg langszij voor overgeven lichte lasten.

Buiten het overgeven van stookolie was er ook de BOZ operatie voor het overgeven van goederen en/of personen, het zogenaamde overgeven lichte lasten. Hiertoe werd op het vliegdek een laadpaal opgetuigd. Er waren drie plaatsen op het vliegdek, een voor het eiland en een achter het eiland aan SB en schuin naast de brug aan BB. Vanaf deze laadpaal liep de hoofdlijn naar het ontvangende schip. Deze hoofdlijn werd strak gehouden door de touwtrek ploeg aan dek. Langs deze hoofdlijn werd de ballast overgetrokken.

(foto 5196) Het opstellen van de laadpaal op de positie aan SB achter het eiland.

(foto 5197) Bij het opstellen van de laadpaal zien we op deze foto op de achtergrond Hr.Ms Poolster.

(foto 1479) Op deze foto het overgeven van lichte lasten vanaf de Doorman naar de Limburg. in dit geval vanaf de positie, aan boord van de Doorman, van voor het eiland aan SB.

 

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Vervolgen met overgeven lichte lasten aan respectievelijk Hr.Ms. Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. 09.00 Einde overgeven lichte lasten. Aftrap BOZ rol.

(foto 6599) Overgeven van lichte lasten tussen de Doorman en de Zeeland. Ook nu weer vanaf de positie aan SB voor het eiland.

(foto 3312) De touwtrek ploeg aan het werk op het vliegdek.

 

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Verder g.b.

PV1 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 17.00 BOZ rol op post. 17.15 Nemen Hr.Ms. Limburg en Hr.Ms. Noord-Brabant langszij voor overgeven lichte lasten. 17.45 Aftrap vliegrol.

PV2 18.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. BOZ rol op post. 18.05 Hr.Ms. Noord-Brabant gooit los. 18.16 Nemen Hr.Ms. Zeeland langszij voor overgeven lichte lasten. 18.33 Hr.Ms. Zeeland gooit los. 18.35 Aftrap BOZ rol.

(foto 0739) De touwtrek ploeg staat gereed op het vliegdek.

(foto 0740) Aan boord van de Poolster is men bezig om alles voor de ontvangst in gereedheid te brengen. Er zijn reeds diverse lijnen aangebracht tussen de schepen.

(foto 0741) De lichte lasten, in dit geval dus weer een persoon, worden overgezet vanaf de Doorman naar de Poolster.

 

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 23.00 Krijgen zicht van Ouessant i.p. 038 zw bij a.l. 3997.9. 24.00 positie 48.17’N en 05.25.8W, Lt.H. Creach afstand tot Ouessant 15.3’.

(foto 4818) Vuurtoren Creach.

 

Zeewacht van donderdag 14 maart 1968 in de Golf van Biscaje.

HW 00.00 uur. Vervolgen met koers en vaart a.v. 03.35 Verliezen zicht van van de wal i.p. 140 zw ivm buien.

DW 04.00 uur. Vervolgen met koers en vaart a.v. 04.48 Krijgen zicht van LS Septiles (Perro-Guirec Frankrijk) i.p. 129 b.a.l. 4072.3. 05.45 Verliezen zicht van LS Septiles i.p. 171 b.a.l. 4087.1. 07.00 Krijgen zicht van Les Hanois (Guernsey) i.p. 099.

(foto 4819) Vuurtoren Septilles.

(foto 4820) Vuurtoren Les Hanois.

 

VM 08.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 10.00 Voeren patent log in b.a.l. 595.5, constateren afwijking Sal log 0,45’/h. 10.45 Verliezen zicht van Lt.H. bij Jobourg in peiling 219 b.a.l. 4159.9.

(foto 4821) Jobourg.

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Verder g.b.

PV 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 18.00 Krijgen zicht van LS Bassurelle i.p. 045 zw. 19.13 Krijgen zicht van Lt.H. Cap d’ Alprech i.p. 060 zw.

 
(foto 4822) Het lichtschip Bassurelle.

(foto 4823) Vuurtoren Cap d’ Alprech.

 

EW 20.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 24.00 Positie 51.17.8N en 02.09.8E,  afst. Duinkerke 150 en Sandettie 285

 

Zeewacht van vrijdag 15 maart 1968 in Het Kanaal.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 02.55 Verliezen zicht van lichtschip Noord Hinder in peiling 216.

DW 04.00 uur. Vervolgen koers en vaart als voren. Vliegrol.

VM 08.00 uur. Vervolgen met variërende koersen en vaarten. Vliegrol. 11.30 Parade commandant. 11.55 Aftrap vliegrol. Vliegen Sqdr. 4 en 8 af naar MVKV.

(foto 4262) De als laatste afgevlogen Grumman Tracker 161 door de ltzv 2 oc, J.J.P. Quere, verdere bemanningsleden Theo Jansen, Jerry Markx en Jan Vroege.

(foto 0307) De als laatste afgevlogen Sikorsky helicopter 135 door de ltzv 1e klas H.R.Moquette.

 

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. Verder g.b.

PV 16.00 uur. Vervolgen koers en vaart a.v. 16.08 Voeren het log in bij stand 4500.1. Ankerrol op post. Varen met variërende koersen en vaarten het Schulpengat binnen. 17.38 Komen ten anker in postie voor SB anker, 10 stukken, in 17 meter water. Bepalen MK gereedheid op 15 min. notice. 18.44 Bij zonsondergang halen vlag neer, ontsteken ankerlicht, srijken beide snelle motorsloepen en schouw 2, benevens SB voor en BB achter valreep. 19.45 Voeren permissiegangers div. A1 en 2 en C1 af mbv havensleepboten.

EW 20.00 uur. Liggen ten anker a.v. 20.40 Meerploeg naar de wal. 20.45 Ankerrol op post. Vangen aan met indraaien. 21.03 Beide statietrappen gehesen. 21.12 Gelicht anker, doven ankerlicht, ontsteken navigatie verlichting. Stomen op in de lichtschijn met variërende koersen en vaarten. 21.31 Nemen 4 sleepboten waar. 21.35 Laatste sleepboot vast. 21.56 Voeren naar de wal, doven navigatie verlichting, ontsteken ankerlicht. 22.05 Sleepboten bedankt. 22.06 MK bedankt en op 8 uur notice. 22.09 Aftrap meerrol. Bepalen reewacht, NBCD gereedheidstoestand 3, sluittoestand X. Patrijspoorten mogen geopend worden. Liggen afgemeerd cf nevenstaande tekening.
 

Op vrijdag 15 maart 1968 liep de Doorman als laaste de haven van Den Helder binnen, in verband met het debarkeren van de vliegtuigsquadrons en hoogwater in de haven, waar omstreeks 21.45 uur werd afgemeerd.

Reewacht van vrijdag 15 maart 1968 te Den Helder.

Liggen gemeerd a.v. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant. Geven gelegenheid tot permissiegang. Nemen hulpstoomvoorzieningsboot langszij aan BB ter hoogte van schouw 2 dek.

HW en DW. g.b.

 

In deel zes een vervolg van de reewacht in Den Helder tot het moment van de branden in de voor- en achtermachinekamer en nog weer later van de uit dienst stelling.

 

Naar deel 6.

 

 

 

 

 

Om terug te keren naar Reizen & havens index, om de overige reizen en havens te kunnen bekijken, klik dan op onderstaande link. 
Terug naar index reizen & havens.

 

Om terug te keden naar de R81 ‘58-’68 index, klik op de hier onder staande link.

Terug naar tabel R81 '58-'68

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]