BuiltWithNOF

 

DEEL 5

Zaterdag 6 juli 1946.
Liggen gemeerd WF a.v. Stellen schip open voor bezichtiging. 09.00 uur reparaties werden door het werf personeel aan het schip verricht. 20.30 uur alle bezoekers van boord.

(foto 4402) De Karel Doorman afgemeerd in Rotterdam. We zien op het voordek van het vliegdek de letter “Y” aangebracht. Bij de vaart door de Schotse wateren is ook ter hoogte van de vlaggenstok, met Nederlandse vlag, op het achterdek een zelfde letter “Y” zichtbaar.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

(foto 4431) De boeg en de bak van het in Rotterdam afgemeerde vliegkampschip.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

(foto 4434) Op deze foto in Rotterdam is duidelijk zichtbaar het eiland en mast met Nederlandse vlag. Het zeildoek boven de open brug is hier niet meer aanwezig.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

Zondag 7 juli 1946.
Liggen gemeerd WF a.v. Stellen schip open voor bezichtiging. 09.30 uur inspectie door de officier van de wacht. 20.30 uur alle bezoekers van boord.

Maandag 8 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.30 uur nemen stores over van Hr.Ms. Hazewind. 09.00 stellen schip open voor bezichtiging. 13.30 uur commandant van boord ivm bespreking in Den Haag. 14.45 uur commandant terug aan boord. 20.10 uur krijgen niet officieel bezoek van vice admiraal Termijtelen. 20.30 uur alle bezoekers van boord. 21.50 uur vice admiraal Termijtelen gaat van boord.

Dinsdag 9 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Reparatie- en scheepswerkzaam mbv werfpersoneel. 09.00 uur ontvangen bezoek van SBN MSD (Marine Stoomvaart Dienst) de Vries.

Vrijdag 12 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. reparaties in uitvoering. 10.00 uur lt.admiraal Helfrich aan boord. 11.00 uur persconferentie aan boord en werd het schip aan de pers getoond. 15.50 uur lt.admiraal Helfrich van boord. Alle bezoekers van boord. 16.00 uur stellen schip oper voor familie bezoek. 20.30 uur alle bezoekers van boord.

Zaterdag 13 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Reparaties in uitvoering door WF. 09.00 uur stellen schip open voor bezoekers. 13.30 uur bezoek van ‘Onze Vloot” leden. 15.30 uur bezoek van burgemeester en wethouders van Rotterdam en Schiedam. 20.30 uur alle bezoekers van boord.

(docu 0363)

 

Zondag 14 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. 09.00 uur geven gelegenheid tot passagieren, stellen schip open voor bezichtiging. 14.00 uur 150 leden van ‘Onze Marine” komen aan boord voor rondgang door het schip. 15.20 uur 300 scholieren uit Rotterdam aan boord voor rondgang door het schip. 17.00 uur alle bezoekers in groepsverband van boord.

Dinsdag 16 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Reparaties in uitvoering Wilton. 09.00 uur stellen schip open voor bezoekers. Bezoek van den Canadesche gezant. 20.30 uur alle bezoekers van boord.

Donderdag 18 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. 09.00 uur laten familie bezoek toe aan boord. Op AM ontvangen officieren van de LSK ter rondgeleiding.

Vrijdag 19 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Op AM ontvangen bezoek van gezant Canada.

Zaterdag 20 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Schip open voor familie bezoek. 14.00 uur bezoek van ambtenaren Schiedam en verplegers (100). 14.30 uur bezoek van padvinders (40). 15.00 uur bezoek van gemeente secretaris met gevolg en 40 marva’s. 16.15 uur alle bezoekers in groepsverband van boord. 20.30 uur alle familie bezoek van boord.

Dinsdag 23 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Beperkte scheeps- en reparatiewerkzaamheden door staking van de werfarbeiders. 11.00 uur aankomst van 24 overgeplaatste matrozen en 2 korporaals. Schip open voor bezoekers. 16.30 uur 26 man (nieuw geplaatsten) met verlof.

Woensdag 24 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Scheeps- en reparatiewerkzaamheden. 09.00 uur victualiën laden. Commandant brengt contra bezoek aan burgemeester Schiedam en Rotterdam. Maakt opwachting bij CZM Nederland.

Zaterdag 27 juli 1946.
Liggen gemeerd a.v. Scheeps- en reparatiewerkzaamheden. Permissiegangers van boord. 11.45 uur geven gelegenheid tot passagieren. 14.00 uur bezoek van ongeveer 2000 man Wilton-Fijenoord personeel met familie.

Donderdag 1 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 12.30 uur officieel bezoek van den Britsche Marine Attache, captain Jeffreys RN. 21.00 uur alle bezoekers van boord.

Vrijdag 2 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 10.00-12.15 uur bezoek lt.admiraal Helfrich . Gedurende VM en AM laden stores en victualiën. 13.30 uur 365 ton water geladen. 19.00 uur bezoek jachtclub Schiedam (ong. 400 man). 21.00 uur alle bezoekers van boord.

Zaterdag 3 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 12.30 tot 15.00 uur bezoek van den SBN Van Hengel bij de commandant.

Maandag 5 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. Hijsen vlag, geus en topvlag ivm verjaardag HKH Prinses Irene. Gedurende VM en AM laden stores en victualiën. 12.00 uur 130 ton water geladen.

Dinsdag 6 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.45 uur meren af op enkele trossen. 09.45 uur ontmeren, verslepen met behulp van 6 sleepboten naar de Merwe haven. 12.10 uur meren af langszij Merwe haven. 14.45 bezoek van lt.admiraal Helfrich. Halen wimpel neer. Hijsen commandovlag. 15.06 uur bezoek van ZKH den Prins der Nederlanden. Hijsen commandovlag, doen voorgeschreven eerbewijzen. 16.25 uur vertrek ZKH Prins der Nederlanden en lt.admiraal Helfrich. Halen commando vlaggen neer, hijsen wimpel.

Woensdag 7 augustus 1946.
Liggen gemeerd Merwe haven. 11.30 uur commandant brengt officieel bezoek aan CMR Rotterdam. 17.10 uur officieel bezoek van den Minister President. 18.45 uur vertrek Minister President. Op VM en AM proefvaren met motorkotter en skimmer.

Vertrek uit Rotterdam.

Donderdag 8 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 09.00 uur scheepswerkzaamheden. Laden stores en victualien. Nemen extra trossen weg. 09.30 uur bezoek SBN de Vries. Hijsen onderscheidingswimpel 09.45 uur familieleden bezoekers aan boord. Alle hens kleden in zondags tenue. 10.00 uur vertrek SBN de Vries. 10.20 uur alle hens aantreden op vliegdek. 10.30 officieel bezoek van CZM SBN Gauw. Halen wimpel neer en hijsen commandovlag. Toespraak door SBN Gauw. 11.00 uur vertrek SBN Gauw. Laten familiebezoek toe. 11.30 uur alle bezoek van boord. 11.45 meerrol. 12.04 uur ontmeren. Van 12.05 tot 12.40 uur klaren BB anker  manoeuvreren mbv 6 sleepboten de Merwe haven uit. 12.40 uur varen de Nieuwe Waterweg af. 14.30 uur passeren Noorder pier en varen door geveegd HK kanaal. 16.00 uur passeren boei HK 10. 16.12 uur dwars van lichtschip ‘Goeree’. 16.35 uur dwars van boei HK 9. 16.47 uur dwars van boei GH 10. 18.00 uur dwars van boei GH 7.

(foto 3374) Uitzwaaiers op de kade in Rotterdam bij het vertrek van Hr.Ms. Karel Doorman voor een verre reis naar Indie. Eerst werd nog naar Engeland gevaren voor het aan boord nemen van vliegtuigen en voorraadden voor de MLD in Indie.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 3375) Vele familieleden, vrienden en bekenden nemen op de kade in Rotterdam afscheidt van de bemanningsleden aan boord van de Karel Doorman. Goede reis en behouden vaart.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

Vrijdag 9 augustus 1946.
00.51 uur passeren ‘E.Goodwin’ lichtschip. 02.05 uur passeren Dover. 03.20 uur passeren Dungeness. 04.15 uur dwars van boei D. 07.31 dwars van boei C2. 14.00 uur varen door geveegd kanaal naar Portsmouth. 14.40 uur SB machine stop. 16.45 uur stomen de haven van Portsmouth binnen en meren af op boei nr. 6, met behulp van 3 sleepboten. Officieel bezoek van Engelse piket officier. 19.00 uur bier en sigaretten voorraad verstouwen.

(foto 3367) Hr.Ms. Karel Doorman op de rede van Portsmouth.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

Terug in Engeland arriveerde het schip op de rede van Portsmouth waar lichters de containers met reservedelen en voorraden aanvoerden, terwijl ook de munitie werd geladen.

Zaterdag 10 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 09.15 uur 2 drifters langszij met stores, aanvang lossen. 10.00 uur commandant van boord, brengt officieel bezoek aan C.in C Portsmouth. 13.00 uur geven gelegenheid tot passagieren voor div. A en B. Wachtsvolk gaat door met lossen drifters. 14.45 uur commandant brengt officieel bezoek aan commandant van de Engelse carrier ‘Colossus’.

Maandag 12 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 15.00 uur uitbetalen (katje halen). Hollandsche kruiser (was toen torpedobootjager) ‘Kortenaer’ langszij met stores, aanvang lossen. 16.30 uur geven gelegenheid tot passagieren voor div. C. Divisie A en B gaan door met lossen van munitie tot 19.00 uur.

(foto 0209) Torpedobootjager Hr.Ms. Kortenaer.
Foto ontvangen van Johan Koerts.

Dinsdag 13 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.00 uur Laden stores en munitie. 08.15 uur waterprauw langszij, laden 200 ton drinkwater. Nemen 1 ketting van de boei los. 16.30 theewater. 17.00 uur gaan door met stores en munitie laden. 19.45 uur vastwerken.

Woensdag 14 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 06.30 overal. 07.00 uur schaften. 07.30 uur stoomklaar. 07.40 uur meerrol, laten alle lichters vertrekken. 07.50 uur 2 sleepboten maken vooruit vast. 07.55 uur zijn los van de boei nr. 6. Verhalen naar boei nr. 5. 08.30 uur gemeerd op boei nr. 5. Aftrap meerrol, laden stores en munitie door div. A en C. 12.15 uur commandant terug aan boord. 16.30 uur geven gelegenheid tot passagieren voor div. B. 17.00 uur doorgaan met munitie laden door div. A en C. 19.00 vastwerken div. A. 20.00 uur vastwerken div. C.

Donderdag 15 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.00 uur scheepswerkzaamheden doorgaan met munitie en stores laden. 10.30 uur bezoek van commandant HMS Ramillies. 11.45 uur commandant brengt contra bezoek aan boord van HMS Ramillies. 17.00 uur divisies B en A doorgaan met laden. Div. B tot 19.00 uur en div. A tot 20.00 uur. 23.15 laatste drifter met passagiers terug van de wal.

(foto 4893) HMS Ramillies.

Vrijdag 16 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.30 doorgaan met munitie en stores laden. 13.00 wachtsvolk bij victualiën laden. 17.00 uur div. B en C gaan door met munitie en stores laden, ook vliegtuigmakers werkzaam met stores in de hangaar. 19.00 uur vastwerken div. C.

Zaterdag 17 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.00 uur scheepswerkzaamheden, generaal schoonschip. 11.30 uur vastwerken, vertrek permissiegangers.

Maandag 19 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.00 scheepswerkzaamheden, laden stores en dieptebommen. Plotoefeningen voor officieren.

Dinsdag 20 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.00 uur scheepswerkzaamheden laden stores. 08.30 uur gelegenheid tot bezichtiging van HMS Victory en daarna passagieren voor div. B. 09.00 uur drifter met stores langszij. 11.00 uur sleepboot maakt vast op achterschip, worden omgesleept ivm uitvaren van HMS Colossus. 12.00 uur sleepboot los gegooid. 11.15 uur officieel bezoek van officieren van HMS Ramillies. 14.40 uur waterprauw BB langszij. 15.00 uur motorboot licht beschadigd bij aanleggen ponton. 19.15 uur 220 ton drinkwater geladen.

Op 20 augustus 1946 werd ik, samen met nog een elektromonteur, vanaf Hr.Ms. Soemba overgeplaatst naar de Karel Doorman. Per sloep werden we naar de Doorman gebracht. De Doorman was ons al eerder voorbij gevaren en dat ging gepaard feestelijke toeters en bellen. Hierna moesten alle monteurs naar de werkplaats komen. Er werden 2 vrijwilligers gevraagd voor een termijn van 2 jaar in Ned.Indie op het vliegveld Kemajoran. Er waren geen vrijwilligers en de twee jongste monteurs werden aangewezen. Dit was een behoorlijke tegenvaller en ik had er gloeiend de pest in. Ik was nog maar kort geleden aan een verkering begonnen.  De Doorman ging eerst nog naar Glasgow en dus kon ik nog naar haar en naar huis schrijven over deze plotselinge verandering. Aan boord werd ik ingedeeld in bak 28. De reis naar Glasgow ging door de Ierse zee en dat is ook nog twee en een halve dag varen.

Woensdag 21 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.30 uur geven gelegenheid tot bezichtiging van HMS Victory door div. A en C, daarna passagieren. 11.30 uur waterboot langszij, laden 208 ton water. 12.00 uur officieel bezoek aan boord van C. in C. Portsmouth.

Donderdag 22 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. Laden stores, benzine 100 octaan en water. 08.30 uur benzine lichter aan SB langszij, laden 25 ton 100 octaan benzine, laden 200 ton drinkwater. 11.30 uur vertrek waterboot. Lichter met air stores SB langszij, laden air stores. 11.45 vastwerken.

Vrijdag 23 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. Scheepswerkzaamheden schoonmaken buiten boord, stores laden en zeevast stouwen. 08.15 uur lichter aan BB langszij met proviand. 14.30 lichter aan SB langszij, laden van dito stores. 16.00 uur ds. Sillevis Smitt (vlootpredikant) komt aan boord.

Zaterdag 24 augustus 1946.
Liggen gemeerd a.v. 08.30 uur maken 1 ketting los. 10.20 uur S.N.S.O drifter neemt lichter aan SB achteruit weg. 10.40 uur loods aan boord. Nemen 2e ketting los. 10.45 uur meerrol, stoomklaar. 10.50 uur sleepboot vast vooruit. 10.55 uur los van boei nr. 5. 11.10 uur aftrap meerrol. 11.30 sleepboot vooruit los, stomen op loodsaanwijzing de haven van Portsmouth uit. 11.30 uur passeren anker spil boei. 11.35 stoppen, loods van boord. Vervolgen koers naar Glasgow. 11.40 bedanken ankerrol. 11.45 uur schaften. 12.21 passeren Nab Tower. 14.55 uur radar 277 bij ivm slecht zich in regenbuien. 16.30 in peiling Bill of Portland. 20.20 uur in peiling Starpoint. 20.40 uur zicht van Eddy Stone. 23.20 krijgen zicht van Lizard Head. (zie eerder)

(foto 4890) Nab Tower.

(foto 4891) Portland Bill.

Hierna werd opgestoomd naar de Firth of Clyde. Met behulp van lichters werden de 1000 ton reservedelen en 1000 ton munitie aan boord gebracht.In Glasgow werden de 15 Fireflies aan boord genomen. In het King George the Vth dok te Glasgow reden de 15 Fireflies vanaf een nabijgelegen vliegveld aan boord. In de hangaar werden zij met spandraden vastgesjord. De benzinetanks moesten gevuld blijven teneinde corrosie van de tanks gedurende de overtocht te vermijden.

Zondag 25 augustus 1946.
Vervolgen koers en vaart a.v. 00.00 uur radar 293 bij. 11.10 uur krijgen zicht van een drijvende mijn i.p 008. 11.20 draaien BB rond naar tegenkoers. 11.25 uur manoeuvreren met variërende koers en vaart naar vuurpositie, bovenwinds van de mijn. 11.30 uur stoppen machines. 11.35 uur openen vuur met een enkele BB oerlikon. 11.50 uur mijn begint te zinken na twee treffers geplaatst te hebben. 11.53 uur vast vuren. Vervolgen koers naar Glasgow.12.35 uur verliezen zicht van Smalls light. 16.30 uur krijgen zicht van Bishops Isle. 20.10 uur krijgen zicht van het licht Skerries. 22.28 uur Chiken Rock. 22.55 uur van St.Johns Point en 23.25 van South Rock.

Half weg naar Glasgow werd er gestopt, vooruit dreef een zeemijn, dat is een grote bol met voelhoorns. Een vissersboot voer juist die kant uit en werd op de hoogte gesteld van het gevaar en maakte rechtsomkeer. De Doorman had het 4 loops pom pom geschut al in stelling beracht, op het commando vuur kreeg de mijn de volle laag die niet ontplofte maar zonk. De visser bedankte met diverse seinen en kon zijn weg vervolgen en wij de onze.

 

(foto 4892) Skerries lighthouse.

Maandag 26 augustus 1946.
07.15 uur varen de Firth of Clyde op. Komen ten 09.22 uur ten anker ter hoogte van Greenock. 10.10 uur loods aan boord. 10.33 uur gaan anker op, stomen de Clyde River op, op aanwijzing van loods. 12.00 uur stomen met behulp van 4 sleepboten de Glyde verder op naar Glasgow. 14.00 uur gemeerd over BB in King George V Docks, gaan over op reewacht. 15.00 uur laden 6 Fireflies. 16.00 uur vastwerken. 18.00 uur officieel bezoek van cmdt RNAS (Royal Navy Air Service) Abbotsinch.

(foto 4408) Hr.Ms. Karel Doorman aan de kade in Glasgow. Het inladen van de 15 Fireflies kan beginnen.
Foto ontvangen van Martin den Butter.

(foto 3366) De Firefly F-24 wordt in Glasgow aan boord gehesen. In totaal werden er 15 Fireflies aan boord gebracht.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 3376) Een aan boord gehesen Firefly wordt vervoerd naar de hangaar om daar vastgezet te worden voor vervoer naar Indie.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

 

Op 26 augustus werd er afgemeerd in Glasgow en daar werd het nodige geladen. Zij die daar niks mee te maken en geen wacht hadden konden passagieren en daar hoorde ik ook bij. Van Glasgow heb ik echter niet veel gezien, ik had nog steeds de pest in. Ik heb wel ansichtkaarten gekocht en verzonden tesamen met de brieven met het slechte nieuws. Het was niet verstandig om in die laatste brief te beloven om te verloven als ik terug kwam. Wat kon er in twee jaar tijd toch allemaal veranderen.
Het heeft wel een week geduurd voor ik een beetje de weg wist in het gangenstelsel met waterdichte schotten en luiken naar de verblijven en andere belangrijke ruimten.

Naar deel 6.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [Vliegkampschip QH-1] [HMS Nairana foto's] [Reizen van de QH-1] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]