BuiltWithNOF

 

 

Op vrijdag 6 maart 1959 arriveerde het smaldeel in Port Everglades (Fort Lauderdale) met uitzondering van Hr.Ms. Gelderland, welke verder opstoomde voor een bezoek aan Tampa.

(foto 7500) Kaart Florida met daarop Fort Lauderdale en Tampa waar het smaldeel lag afgemeerd.

(foto 7501) Kaart met de haven Port Everglades bij Fort Laufderdale.

 

Een niet zo spectaculaire ontvangst als in Mayport, maar een echtpaar zwaaide met een spandoek met daarop geschreven: “Welcome to Fort Lauderdale”. Alles bij elkaar werd echter Mayport snel vergeten.

(foto 7496) Na Mayport waren en weer nieuwe dromen.

Een meevaller voor het marine katje was het gratis vervoer met de bus, wat ook weer resulteerde in minder lopen.

Voor de scheepsband was er weer werk aan de winkel met o.a. een optreden voor het radiostation WWIL van Fort Lauderdale, onder leiding van de sgt. W. Roor.

(foto 4887) De Doorman afgemeerd aan de kade in de haven van Port Everglades.

(foto 5911) Zicht vanaf de Doorman op de haven van Port Everglades.
Foto ontvangen van Fred Bernhard.

(foto 5948) Fraaie kleurenopname van de toegang tot de haven van Port Everglades.
Foto internet.

 

Naast het gebruikelijike O.S & O programma met de nodige sportwedstrijden was er tevens wederom een 'Open House' aan boord. Hiervan werd door duizenden Amerikanen gebruik gemaakt. Hieronder ook de burgemeester van het plaatsje “Holland” uit de omgeving van Fort Lauderdale. Deze kwam niet met lege handen en overhandigde de commandant een paar klompen.
Enige onzekerheid met betrekking tot 'made in Holland' was op zijn plaats.

(foto 5913) Ook in Fort Lauderdale waren geschikte achtergronden om even te poseren voor het fotoalbum thuis.
Foto ontvangen van Fred Bernhard.

Ook de smadeelcommandant werd niet vergeten. Hij werd benoemd tot ereburger van Fort Lauderdale, compleet met een sleutel van de stad.
Veiligheidshalve kreeg hij deze bij het afscheid op dinsdag 10 maart 1959, toen het smaldeel weer zee koos en opstoomde in de richting van Key West voor het houden van oefeningen.
Ja het is niet alleen lol en vermaak maar er moest ook gewerkt worden.

Op zaterdag 14 maart 1959 was er tijdens de hondewacht de eerste passage van de Noorderkeerkring.

Hierna werd opgestoomd in de richting van de Nederlandse Antillen en kreeg de titel van deze reis, 'de 3e westreis 1959' eindelijk zijn invulling.
Curaçao we komen er weer aan.

 

Op woensdag 18 maart 1959 maakte het smaldeel rendez-vous met het stationsschip Hr.Ms. Van Speijk ter hoogte van Bonaire. Het fregat Van Speijk zou in deze periode deelnemen aan de oefeningen van het smaldeel.

(foto 0253) Hr.Ms. Van Speijk met ‘zonnetent’ in volle zee.

 

Op zaterdag 21 maart 1959 meerde de Karel Doorman af in de Caracasbaai op Curacao, terwijl de onderzeeboot Zeeleeuw afmeerde aan de Rima steiger in het Schottegat van Willemstad.

(foto 1988) De Doorman in de Caracasbaai op Curacao.

(foto 1976) Belangstellenden bij de afgemeerde Doorman.
Foto ontvangen van Ton Michiels.

(foto 5287) Een kraan is bezig om de valreep met daarop de tekst “Welcome to Curacao” op zijn plaats te hijsen. Opname vanaf de andere kant van de loods.

Voor de Doorman afmeerde vlogen de vliegtuigen af en werd door zes Sea Hawks en achttien Avengers, waaronder acht van het vsq 1 gestationeerd op Hato, een 'Fly-past' uitgevoerd boven Willemstad.

Door de Doorman werden in de Caracasbaai de stookolie tanks weer bijgevuld met de benodigde brandstof.

De beide jagers Amsterdam en Gelderland, samen het fregat Van Speijk, meerden af in Oranjestad op Aruba.

Na een korte periode werd op maandag 23 maart 1959 verliet de Doorman de Caracasbaai voor een kort bezoek aan Aruba.

Op dinsdag 24 maart 1959 werd de Doorman vereerd met een bezoek door de Gouverneur van de Nederlandse Antillen mr. A.B. Speekenbrink.

(foto 2526) Een Bofors 40 mm met op de achtergrond Aruba.
Foto ontvangen van Ivar de Man.

(foto 2527) Een aantal elmnt’s tijdens het benen strekken op Aruba.
Foto ontvangen van Ivar de Man.

Voor de bemanning waren er bustochten over het eiland met bezoeken aan de hotels 'Bassi Ruti' en 'Palm Beach' voor het gebruiken van uitstekende maaltijden.

Op woensdag 25 maart 1959 vertrokken alle schepen weer naar zee om gezamenlijk te oefenen tot vrijdag 27 maart 1959.

(foto 3418) Avengers rijden op naar de katapult om afgeschoten te worden op 26 maart 1959. Ook de Seahawks staan opgesteld voor de start aan stuurboord van het vliegdek.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 5368) De Avengers verlaten het vliegdek van de Doorman.
Foto ontvangen van Jesterz.

(foto 7175) Aan het eind van het vliegdek komt de Averger los.

(foto 3127) Hierna kunnen de motoren van de sea Hawks worden gestart en oprijden naar de katapult.

 

Naar deel 6.

 

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]